Flåmsbana - vlakem od moře do hor

Norsko se rozhodně nepočítá mezi velmoci v železniční dopravě, přesto se sem celý svět sjíždí obdivovat dvě nejkrásnější železnice světa! Spolu s Bergensbanen z Oslo do Bergenu je světovým unikátem strmá spojnice vesničky Flåm, ležící na břehu Aurlandsfjordu, s horským nádražím v Myrdal. Zapamatujte si název Flåmsbana. Pokud jste tu ještě nebyli, po přečtení se sem budete chtít hned vypravit.

Od mořské hladiny až do výšky 865 metrů nad mořem
. Takovou pouť si dopřejete, pokud sednete do vlaku dvacetikilometrové železnice s nejprudším stoupáním na světě. Když norští stavitelé naplánovali spojení bergenské železnice s malebnou vesničkou na břehu ramene největšího norského fjordu, asi netušili, že po několika desetiletích se tudy projede až 500.000 návštěvníků ročně.

20 km a 20 tunelů za 20 let

Ražba spirálovitých tunelů a stavba dráhy údolím k cílové stanici Flåm trvala 20 let. Aby vlak dokázal překonat převýšení 865 metrů, musela se trasa na mnoha místech zavrtat do skály okolních hor. Nejprudší stoupání tu dosahuje neuvěřitelných 55. Norské "tunelování" probíhalo bez jakékoliv složité mechanizace.
Nic ve 20. a 30. letech minulého století nenahradilo ruční práci. V tunelech vede trať v délce skoro 6 kilometrů. Téměř 1 a půl kilometru měří ten nejdelší - Nåli. První vlak se po kolejích skrz hory projel v roce 1940, pravidelný provoz s cestujícími byl zahájen o rok později. V roce 1944 byla u vodopádu Kjosfossen dokončena vodní elektrárna, kterou stavitelé využili k plné elektrifikaci tratě. Další provoz pak narušila okupace, takže opravdového slavnostního otevření se spojnice hor a fjordu dočkala až při svých 40. narozeninách v roce 1980. Od té doby je v dolní stanici odhalena socha Ingolfa Christensena, který je považován za "otce" místní dráhy. V roce 2010 proběhly oslavy už 70 let provozu.
Celou historii stavby a dobové fotografie shromáždilo muzeum Flåmsbana museet, které je volně přístupné v původní cílové stanici Flåm. Tady se dozvíte vše o výstavbě, tehdejších ručních tunelářských dovednostech Norů, nebo technických parametrech trati a vlaků, které kdy po kolejích Flåmsbana jezdily.Flåmsbana - mapa

10 zastávek + 1 u vodopádu

Cestou mezi Myrdal a Flåmem projedete 10 stanicemi. V letním období s vámi ale vlak zastaví ve speciální stanici Kjosfossen, abyste mohli obdivovat mohutný vodopád stejného jména. Do stanice není jiný přístup, než vlakem.

  • Myrdal (866 m n.m)
  • Vatnahalsen (811 m n.m)
  • Reinunga (768 m n.m)
  • Kjosfoss (669 m n.m)
  • Kårdal (556 m n.m)
  • Blomheller (450 m n.m)
  • Berekvam (345 m n.m) - křížení vlaků
  • Dalsbotn (200 m n.m)
  • Håreina (48 m n.m)
  • Lunden (16 m n.m)
  • Flåm (1-2 m n.m)

Kolik dáte za svezení vlakem?

  Jedna jízda Zpáteční
Dospělý 510 NOK 730 NOK
Dítě 6-17 let 255 NOK 365 NOK
Dítě 0-5 let ZDARMA ZDARMA
Ceny platné v roce 2024. 

Poptávka ceny a místa (připravujeme):
Dokončit 0%
1 Výběr trasy 2 Ceník 3 Cestující
test
Dospělý zpáteční
Dospělý oneway
Děti oneway
Děti zpáteční
Děti 0-5 ZDARMA
Zpět Další
Dokončit 33%
1 Výběr trasy 2 Ceník 3 Cestující

Ceník 2024

Dospělý 18+ *
Dítě 6-17 let *
Dítě 0-5 let (ZDARMA) *
Zpět Další
Dokončit 66%
1 Výběr trasy 2 Ceník 3 Cestující
Jméno a příjmení
Adresa
PSČ *
Obec
Email *
Zpět Další
 
Pokud nefunguje, napište na trajekty@norge.cz

Stáhněte si brožurku s odjezdy a informacemi o vlaku.

Vlakem nahoru, na kole zpátky

Kouzelnou krajinu, kterou kopíruje železnice si můžete zpestřit výletem na kole. Rozdělíte si tak jeden zážitek do dvou. Z okna vlaku bez možnosti zastávky toho přeci jen uvidíte méně, než když si cestou zastavíte kde libo. Podél trati vede totiž pěší a cyklo stezka. Někde velmi blízko projíždějícím vlakům, jinde zase dál od ruchu strojů klidným údolím u řeky. Nasajete vůně hor, luk, vody, případně i horských farem a jejich čtyřnohých obyvatel. :-) Cesta zpět není v žádném případě namáhavá, protože vede celou dobu s kopce.
Pokročilí cyklisté si určitě místo oblíbí i z dalšího důvodu. Sešup z Myrdal do Flåmu je součástí nejkrásnější cyklostezky v Norsku - Rallarvegen. Její hlavní trasa vede z Haustagøl, přes náhorní plošinu Hardangervidda, nejvýše položenou železniční stanici Finse (1222 m n.m), podél železniční trati Bergensbanen s cílem buď ve Flåmu, nebo až v horském středisku Voss. Cesta vznikla už před více jak 100 lety a původně sloužila dopravě dělníků a materiálu na stavbu vlakového spojení Oslo a Begenu - Bergensbanen. Cyklistickým radovánkám v Norsku se budeme věnovat v některém z dalších článků.

 

Tip

Pokud vám přijde jízdenka na vlak z Flåmu do Myrdal zbytečně drahá, můžete se vydat podél trati jen na pěší procházku. Případně se vydat autem asi do poloviny trasy, kde je malé parkoviště. Odtud dojdete asi po necelé hodině chůze pod vodopád Kjosfossen. Následuje klikaté stoupání až do Myrdal.

 

{youtube}TFqYZJWVTto{/youtube}

Odjezdy vlaků mimo sezónu (1.10. - 15.6.)
číslo vlaku
1870 1872 1874 1876
odjezd Flåm
09.00 11.50 14.40 16.50
příjezd Myrdal 09.40 12.35 15.30 17.40
číslo vlaku 1871 1873 1875 1877
odjezd Myrdal 10.00 13.10 15.45 18.00
příjezd Flåm 10.50 14.00 16.30 18.45
Odjezdy vlaků v sezóně (16.6. - 4.10.)
číslo vlaku 1850 1852 1854 1856 1858 1860 1862 1864 1866*
odjezd Flåm 08.35 09.45 11.05 12.20 13.35 14.50 16.05 17.25 18.40
příjezd Myrdal 09.27 10.43 12.01 13.15 14.31 15.47 17.03 18.17 19.36
číslo vlaku 1851 1853 1855 1857 1859 1861 1863 1865 1867*
odjezd Myrdal 09.40 10.58 12.13 13.27 14.43 15.59 17.15 18.35 20.07
příjezdFlåm 10.35 11.55 13.10 14.25 15.40 16.55 18.10 19.30 21.00

Jak se sem dostat?

Přístavní vesnička Flåm leží na břehu Aurlandsfjordu. U stanice kotví také zaoceánské parníky, takže sem můžete přijet i po vodě. Suchozemci ale raději zvolí cestu po silnici E16 z Oslo do Bergenu skrz nejdelší silniční tunel na světě Lærdalstunnelen. Měří 24,5 km!


Fotogalerie:

{phocagallery view=category|categoryid=17|limitstart=0|limitcount=0|detail=5|displayname=0|displaydetail=0|displaydownload=0|displaybuttons=0|displaydescription=0|boxspace=10|displayimgrating=0|pluginlink=0|type=0}