-
Søndag ettermiddag melder Elvia om et strømbrudd i Oslo.
410 husstander er berørt i 14.15-tida.
Det er primært snakk om husstander i området Nordmarka rundt Sørkedalen og Bogstd, ifølge Elvias strømbruddskart.
-
Politiet har kontroll på to personar på ei privat adresse i Ullensaker etter ei valdshending.
Ein person framstår lettare skadd etter å ha blitt slått med det politiet trur er ei jernstong.
Det skal også ha blitt trua med ein luftpistol.
Dei involverte er to menn i 20-åra. Den eine er pågripen for truslar og vald.
Fornærmede er køyrd til sjukehus.
-
En mann fra Follo er tiltalt for grovt bedrageri, melder Østlandets Blad (ØB).
Han har via Facebook kontakta personer som har trengt reparasjon av bilen, ifølge avisa.
Så har han fått dem til å forhåndsbetale for bestilling av deler eller reparasjoner som aldri ble gjennomført.
Totalt har han bedratt folk for rundt 300.000 kroner av til sammen ni personer, ifølge ØB.
Noen av bedrageriene har pågått over flere måneder.
Påtalemyndigheten varsler at de vil kreve erstatning fra mannen.
Det er uklart hvordan han stiller seg til siktelsen, ifølge ØB.
-
En person brøt seg inn på Glasmagasinet natt til søndag. Mange var vitne til tyveriet midt i Oslo sentrum.
Det var rett etter midnatt at politiet meldte om at en person hadde knust en rute på kjøpesenteret.
– Det er et større hull i ruta, og gjerningspersonen skal ha vært inne og stjålet med seg noe, opplyser operasjonsleder Guro Sandnes i Oslo politidistrikt til pressen.
En video av hendelsen som VG har fått, viser at personen slår hull i vinduet til Elkjøp på Glasmagasinet med en hammer, før vedkommende går inn i butikken. Videoen viser mange skuelystne og flere som går rett forbi åstedet.
– Det virker som han hadde planlagt det, og at han var forberedt på at det var masse folk der. Men han kan ikke ha fått med seg mye, toppen et par ting før han løp ut igjen og spurtet oppover mot Stortinget, sier øyevitne Silje Karlsen til avisen.
Oppdragsleder Marius Hatløy Kristiansen bekrefter til VG at det er mobiltelefoner som er stjålet.
– Det fremstår som at det er et knippe med mobiltelefoner som er tatt. Verdien på disse har jeg ikke per nå, men dette blir altså grovt tyveri, sier han.
NTB
-
En fotgjenger er påkjørt ved Skedsmokorset i Lillestrøm, melder politiet i politiloggen.
Fotgjengeren er påkjørt av en sykkel under kryssing av fotgjengerfeltet.
Ulykken virker ikke alvorlig, og personen blir undersøkt av ambulanse, melder politiet.
-
Nødetatene rykker ut til en ulykke mellom bil og trikk i Dronning Eufemias gate i Oslo.
Det er trolig ikke snakk om alvorlig personskade, melder operasjonsleder Bjarne Pedersen i politiloggen.
Politiet tror kollisjonen skjedde da bilen prøvde å krysse foran trikken.
Bilføreren er kjørt til legevakta.
-
To elsparkesyklar har kollidert i Lørenskog.
Politi og ambulanse er på staden. Ein person blir kjørt til Ullevål sjukehus med hodeskader. Den andre er uskadd.
Begge førerne brukte hjelm.
Politiet skriv i sin logg at sparkesyklane skal ha hatt ein toppfart på 50 km/t.
I Noreg er høgste lovlege fart på 20 km/t.
Syklene er tatt i beslag, og skal bli undersøkt vidare.
-
En tidligere ansatt ved BI er dømt til 11 års fengsel for medvirkning til voldtekt av barn og for å ha hatt store mengder overgrepsmateriale.
Det skriver Avisa Oslo (AO).
Ca. ett år vil trekkes fra straffen på grunn av varetekt.
Overgrepene har skjedd på nett, hvor den dømte mannen ifølge dommen har betalt for å få voksne til å forgripe seg på barn og filme dette.
Politiet ransaket bådet boligen hans i Oslo og mannens kontor på BI i juni i fjor, skriver AO.
Der beslagla de digitale enheter hvor de fant nesten 600 bildefiler og over 430 videoer med overgrepsmateriale.
Mannen erkjente i retten straffeskyld for å ha vært i besittelse av overgrepsmateriale. Han nekta derimot straffskyld for medvirkning til voldtekt, skriver AO.
Mannen mista jobben på BI som følge av straffesaken.