AKTUALIZOVÁNO 2024: I když do Norska už můžeme cestovat jako do zemí EU, alespoň co se průchodnosti hranic a dokladů týká, tak ale stále zůstává jednou z mála z
Chcete do Norska a nevíte kudy? Jaký trajekt zvolit, nebo jestli raději letadlem? Rádi vám zpracujeme cenovou nabídku letenek a trajektů, poradíme s trasou a vypracujeme třeba i plán vaší dovolené v Norsku!
Norsko se rozhodně nepočítá mezi velmoci v železniční dopravě, přesto se sem celý svět sjíždí obdivovat dvě nejkrásnější železnice světa! Spolu s Bergensbanen z Oslo do Bergenu je světovým unikátem strmá spojnice vesničky Flåm, ležící na břehu Aurlandsfjordu, s horským nádražím v Myrdal. Zapamatujte si název Flåmsbana. Pokud jste tu ještě nebyli, po přečtení se sem budete chtít hned vypravit.
Od mořské hladiny až do výšky 865 metrů nad mořem. Takovou pouť si dopřejete, pokud sednete do vlaku dvacetikilometrové železnice s nejprudším stoupáním na světě. Když norští stavitelé naplánovali spojení bergenské železnice s malebnou vesničkou na břehu ramene největšího norského fjordu, asi netušili, že po několika desetiletích se tudy projede až 500.000 návštěvníků ročně.
20 km a 20 tunelů za 20 let
Ražba spirálovitých tunelů a stavba dráhy údolím k cílové stanici Flåm trvala 20 let. Aby vlak dokázal překonat převýšení 865 metrů, musela se trasa na mnoha místech zavrtat do skály okolních hor. Nejprudší stoupání tu dosahuje neuvěřitelných 55‰. Norské "tunelování" probíhalo bez jakékoliv složité mechanizace. Nic ve 20. a 30. letech minulého století nenahradilo ruční práci. V tunelech vede trať v délce skoro 6 kilometrů. Téměř 1 a půl kilometru měří ten nejdelší - Nåli. První vlak se po kolejích skrz hory projel v roce 1940, pravidelný provoz s cestujícími byl zahájen o rok později. V roce 1944 byla u vodopádu Kjosfossen dokončena vodní elektrárna, kterou stavitelé využili k plné elektrifikaci tratě. Další provoz pak narušila okupace, takže opravdového slavnostního otevření se spojnice hor a fjordu dočkala až při svých 40. narozeninách v roce 1980. Od té doby je v dolní stanici odhalena socha Ingolfa Christensena, který je považován za "otce" místní dráhy. V roce 2010 proběhly oslavy už 70 let provozu. Celou historii stavby a dobové fotografie shromáždilo muzeum Flåmsbana museet, které je volně přístupné v původní cílové stanici Flåm. Tady se dozvíte vše o výstavbě, tehdejších ručních tunelářských dovednostech Norů, nebo technických parametrech trati a vlaků, které kdy po kolejích Flåmsbana jezdily.
10 zastávek + 1 u vodopádu
Cestou mezi Myrdal a Flåmem projedete 10 stanicemi. V letním období s vámi ale vlak zastaví ve speciální stanici Kjosfossen, abyste mohli obdivovat mohutný vodopád stejného jména. Do stanice není jiný přístup, než vlakem.
Myrdal (866 m n.m)
Vatnahalsen (811 m n.m)
Reinunga (768 m n.m)
Kjosfoss (669 m n.m)
Kårdal (556 m n.m)
Blomheller (450 m n.m)
Berekvam (345 m n.m) - křížení vlaků
Dalsbotn (200 m n.m)
Håreina (48 m n.m)
Lunden (16 m n.m)
Flåm (1-2 m n.m)
Kolik dáte za svezení vlakem?
Jedna jízda
Zpáteční
Dospělý
510 NOK
730 NOK
Dítě 6-17 let
255 NOK
365 NOK
Dítě 0-5 let
ZDARMA
ZDARMA
Ceny platné v roce 2024.
Poptávka ceny a místa (připravujeme):
Pokud nefunguje, napište na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Kouzelnou krajinu, kterou kopíruje železnice si můžete zpestřit výletem na kole. Rozdělíte si tak jeden zážitek do dvou. Z okna vlaku bez možnosti zastávky toho přeci jen uvidíte méně, než když si cestou zastavíte kde libo. Podél trati vede totiž pěší a cyklo stezka. Někde velmi blízko projíždějícím vlakům, jinde zase dál od ruchu strojů klidným údolím u řeky. Nasajete vůně hor, luk, vody, případně i horských farem a jejich čtyřnohých obyvatel. :-) Cesta zpět není v žádném případě namáhavá, protože vede celou dobu s kopce. Pokročilí cyklisté si určitě místo oblíbí i z dalšího důvodu. Sešup z Myrdal do Flåmu je součástí nejkrásnější cyklostezky v Norsku - Rallarvegen. Její hlavní trasa vede z Haustagøl, přes náhorní plošinu Hardangervidda, nejvýše položenou železniční stanici Finse (1222 m n.m), podél železniční trati Bergensbanen s cílem buď ve Flåmu, nebo až v horském středisku Voss. Cesta vznikla už před více jak 100 lety a původně sloužila dopravě dělníků a materiálu na stavbu vlakového spojení Oslo a Begenu - Bergensbanen. Cyklistickým radovánkám v Norsku se budeme věnovat v některém z dalších článků.
Tip
Pokud vám přijde jízdenka na vlak z Flåmu do Myrdal zbytečně drahá, můžete se vydat podél trati jen na pěší procházku. Případně se vydat autem asi do poloviny trasy, kde je malé parkoviště. Odtud dojdete asi po necelé hodině chůze pod vodopád Kjosfossen. Následuje klikaté stoupání až do Myrdal.
Odjezdy vlaků mimo sezónu (1.10. - 15.6.)
číslo vlaku
1870
1872
1874
1876
odjezd Flåm
09.00
11.50
14.40
16.50
příjezd Myrdal
09.40
12.35
15.30
17.40
číslo vlaku
1871
1873
1875
1877
odjezd Myrdal
10.00
13.10
15.45
18.00
příjezd Flåm
10.50
14.00
16.30
18.45
Odjezdy vlaků v sezóně (16.6. - 4.10.)
číslo vlaku
1850
1852
1854
1856
1858
1860
1862
1864
1866*
odjezd Flåm
08.35
09.45
11.05
12.20
13.35
14.50
16.05
17.25
18.40
příjezd Myrdal
09.27
10.43
12.01
13.15
14.31
15.47
17.03
18.17
19.36
číslo vlaku
1851
1853
1855
1857
1859
1861
1863
1865
1867*
odjezd Myrdal
09.40
10.58
12.13
13.27
14.43
15.59
17.15
18.35
20.07
příjezdFlåm
10.35
11.55
13.10
14.25
15.40
16.55
18.10
19.30
21.00
Jak se sem dostat?
Přístavní vesnička Flåm leží na břehu Aurlandsfjordu. U stanice kotví také zaoceánské parníky, takže sem můžete přijet i po vodě. Suchozemci ale raději zvolí cestu po silnici E16 z Oslo do Bergenu skrz nejdelší silniční tunel na světě Lærdalstunnelen. Měří 24,5 km!
Norge.cz už doporučilo a naplánovalo cestu do Norska desítkám zákazníků. Další si přes nás objednali trajekt nebo letenku. A jak byli spokojeni?
Renáta Herianová
Chtěla bych Vám ještě jednou poděkovat za Vaší pomoc při plánování letní dovolené. Odpověď na moji nezávaznou poptávku byla velmi pečlivě zpracovaná a i přesto, že jsem zvyklá si dovolenou zařizovat sama, ráda jsem využila Vašich služeb."
Petr a Nikola
"Děkujeme Michalovi a Norge.cz za dobré tipy na cestu, které nám výrazně usnadnily rozhodování a plánování naší dovolené, která se i díky tomu vyvedla na jedničku. Na každý dotaz (a že jich bylo) jsme dostali okamžitou a přesnou odpověď. Ochota a kvalita informací je vynikající, moc děkujeme."
Linderovi
"Dakujeme za expresnu pripravu itinerara, za dodanie listkov na trajekty a most, za vsetky uzitocne informacie na webstranke a tiez za rychle odpovede na nase otazky. Vsetko sedelo a vase sluzby boli profesionalne a pre nas velmi prospesne."
Martin a spol.
"Od p. Holého jsme si s přáteli nechali vyhotovit plán cesty jižním Norskem na 12 dní. Všichni jsme se shodli na tom, že takový plán by jsme v katalozích cestovních kanceláří hledali velice těžko, pokud by jsme takový vůbec našli. P.Holý do plánu zahrnul vše co by si člověk mohl jen představit, nejen obecně známá místa, ale i poznámky, kde je možné se zastavit, nebo odbočit z hlavní cesty a podívat se na tu krásu, která každého v Norsku čeká. Plán byl velice podrobný a precizně zpracovaný. Domů se nám z dovolené vůbec nechtělo, ale co je hlavní už teď víme, že se do Norska zase vrátíme."
Doubravovi
Tak to všechno klaplo! :-) Děkuji vám za ochotu a za pomoc s trajektovými lístky i tipy na zajímavá místa v Norsku. Budu vás všude chválit :-). Dnes jsme zvolili túru po hřebeni Bessegen. Bylo nádherné počasí, tak jsme si to užili.
Martin a Kačka
"Velké díky patří Michalovi za skvěle naplánovanou trasu po Norsku. Byla to skvělá dovolená, ze které se nám ani domů nechtělo. Webové stránky Norge.cz jsou naprosto přehledné a je to super zdroj pro všechny cestovatele, kteří se chystají poznat krásy Norska. Musím velice kladně vyzdvihnout práci Michala Holého, je to studnice informací, které potřebujete v Norsku a hlavně kdykoliv a jakkoliv poradí a pomůže. Michal je prostě jednička (1*)"
Helena Malá
Rada bych vam podekovala za pomoc s planovanim nasi cesty po Norsku. Cesta byla naprosto uzasna a to i diky vam! Bohuzel jsme meli spatne pocasi, byla dost zima, zatazeno, ale nastesti moc neprselo. I pres to jsme byli naprosto uchvaceni prirodou. Temer vse jsme podle vaseho planu videli. Jeste jednou strasne moc dekuji za pomoc pri planovani a za spoustu uzitecnych rad. Bez vas bychom urcite nevideli tolik zajimavych mist.
Lenka Šamarová
Děkuji pěkně za pomoc při plánování dovolené po Norsku a pomoc s trajektovými lístky. Bylo to úžasné a Norsko je opravdu nádherná země. Ještě jednou velké díky.
Zbyněk V. s rodinou
Děkuji Vám jěště jednou za Vaši ochotu, pomoc a kvalitní rady. Rádi bychom se do Norska vrátili...
Řezáčovi
Chtěli bychom Vám poděkovat za to, že jste nám pomohl zajistit bezproblémovou cestu do Norska. Byli jsme moc rádi za zajistění přepravy trajektem a doporučení míst, která stojí za to navštívit. Cestu po Norsku jsme si i díky vašim informacím moc užili. Velmi děkujeme za zprostředkování placení mýtného na silnicích a následného problému, který jste nám pomohl vyřešit. Vaše služby nám ušetřily spoustu času a starostí.
Dana G.
V Norsku jsme se opět přesvědčili o naší staré pravdě, že nejzajímavější místa pro nás nejsou ta z letáků (jak která), ale ta daleko obyčejnější. Děkuji Vám za skvěle naplánovanou trasu, kterou se nám podařilo dodržet, aniž bychom byli v nějaké časové křeči. Třeba Vás jednou požádám o výběr zajímavého místa v horách, kde bychom mohli chodit a jezdit na kole.
Honza a jeho parta
Diky Michalovi za skvele tipy na cestovani po Norsku, bez neho bychom prisli o par uzasnych zazitku. Norge.cz je paradni zdroj cestovatelskych rad a vseobecnych informaci v Norsku. Konkretne z nasi zkusenosti musim vyzdvihnout vynikajici a presne informace o silnicni doprave v Norsku, zejmena pak o automatickem systemu pro vyber mytneho – bez teto znalosti bychom byli celkem zmateni; o prisnem dodrzovani rychlostnich limitu nemluve :-)