
Nejkrásnější mořská plavba. Takový je slogan výpravy, která do puntíku splní to, co slibuje. Dnes nabízíme pozvánku na palubu lodí, které pendlují podél rozeklaného norského pobřeží a nesou společný název Hurtigruten. Na trase z Bergenu do Kirkenes zažijete všechny druhy počasí. Na trase, která láká turisty z celého světa v létě i v zimě.
Název, který se dá přeložit jako "expresní linka" nebo přeneseně jako "pobřežní expres". Už od konce 19. století brázdí pobřežní vody Norského moře na trase z Bergenu do Kirkenes. Slouží nejen jako letní turistická atrakce, ale celoročně jako nejrychlejší vodní spojnice západu a severu země.
A jak to všechno začalo? Vesteraalens Dampskibsselskab se jako jediná společnost zhostila úkolu norské vlády vylepšit pobřežní spojení. Dopravit poštu ze středního Norska například do severonorského Hammerfestu trvalo tehdy minimálně 3 týdny (v zimě třeba i 5 mesíců!). Psal se rok 1893, kdy na svou první okružní plavbu vyplula loď DS Vesteraalen a zkrátila tak dopravu na pouhých 7 dní. Úspěch této služby přiměl i další společnosti, které získaly koncesi a rozšířily tak okruh na současnou trasu mezi Bergenem na jihozápadě a Kirkenes na dalekém severovýchodě.
Začátkem 80. let 20. století se role Hurtigruten změnila. Z ryze obchodní a zásobovací linky se postupně stávala turistickou zajímavostí. Do provozu se tak dostaly novější, větší a luxusnější parníky.
V roce 2006 došlo ke spojení posledních dvou samostaných společností (Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab a Troms Fylkes Dampskibsselskap) v jednu se jménem Hurtigruten Group (Hurtigruten ASA od dubna 2007). Kromě tradičních pobřežních cest provozuje nová společnost trajekty a regionální expresní lodě v Norsku, ale zabývá se i plavbami směr Grónsko, Jižní Amerika a Antarktida.
V současné době flotila 11 lodí zajišťuje, že každý ze 34 přístavů na cestě navštíví Hurtigruta dvakrát denně. Jednou tu přistane loď směřující na sever (nordgående) a jednou parník plující na jih (sørgående).
MS Midnatsolhmotnost 16.151 tun, postavená 2003, 279 kajut pro cestující se sociálním zařízením, 21 apartmánů, 9 palub |
![]() |
MS Richard Withhmotnost 11.200 tun, postavená 1993; 691 cestujících, 206 kajut se sociálním zařízením, 10 apartmánů, 8 palub |
![]() |
MS Finnmarkenhmotnost 15.530 tun, postavená 2002, 1000 cestujících, 254 kajut se sociálním zařízením, 26 apartmánů, 8 palub |
![]() |
MS Nordlyshmotnost 11.204 tun, postavená 1994, 691 cestujících, 217 kajut se sociálním zařízením, 6 apartmánů, 8 palub |
![]() |
MS Nordkapphmotnost 11.386 tun, postavená 1996; 691 cestujících, 205 kajut se sociálním zařízením, 10 apartmánů, 8 palub |
![]() |
MS Nordnorgehmotnost 11.386 tun, postavená 1997; 623 cestujících, 205 kajut se sociálním zařízením, 10 apartmánů, 8 palub |
![]() |
MS Kong Haraldhmotnost 11.204 tun, postavená 1993; 691 cestujících, 225 kajut se sociálním zařízením, 2 apartmány, 8 palub |
![]() |
MS Vesterålenhmotnost 6257 tun, postavená 1983-95; 560 cestujících kabin se sociálním zařízením; 146 kabin, 7 palub |
![]() |
MS Trollfjordhmotnost 16.140 tun, postavená roku 2002; 822 cestujících, 279 kajut se sociálním zařízením, 21 apartmánů, 9 palub |
![]() |
MS Polarlyshmotnost 11.204 tun, postavená roku 1996; 737 cestujících, 216 kajut se sociálním zařízením, 6 apartmánů, 8 palub |
![]() |
MS Lofotenpostavená roku 1964,modernizovaná v roce 2003; 400 cestujících; 151 lůžek; nemá palubu pro vozidla. |
![]() |
MS Frampostavená roku 2007; 318 cestujících; 276 lůžek; nemá palubu pro vozidla. |
![]() |
MS Spitsbergenpostavená roku 2015; 320 cestujících; 200 lůžek; nemá palubu pro vozidla. |
![]() |
V minulosti sloužily na lince i další lodi, které už byly vyřazeny z provozu, nebo slouží jako exponáty v muzeích. Jednou z nich je předchůdce současné lodi Finnmarken, který byl zkonstruován v roce 1956. Podívat se na něj můžete v muzeu ve Stokmarknes. Dvě plavidla nejstarší generace, MS Nordstjernen z roku 1956 a MS Lofoten z roku 1964, jsou stále ve službě, ale pouze v zimě jako náhrada za plavidla, která jsou používána k plavbě k Antarktidě. Ostatní plavidla, která se v současné době používají, byla postavena v letech 1982 až 2003, většina z nich v 2. polovině 90. let a po roce 2000.
Pokud se vydáte po celé trase Hurtigruten, cestou navštívíte v jednom směru 34 přístavů:
Bergen, Florø, Måløy, Torvik, Ålesund, Geiranger (pouze v létě), Molde, Kristiansund, Trondheim, Rørvik, Brønnøysund, Sandnessjøen, Nesna, Ørnes, Bodø, Stamsund, Svolvær, Stokmarknes, Sortland, Risøyhamn, Harstad, Finnsnes, Tromsø, Skjervøy, Øksfjord, Hammerfest, Havøysund, Honningsvåg, Kjøllefjord, Mehamn, Berlevåg, Båtsfjord, Vardø, Vadsø, Kirkenes.
Hurtigruten prošla obdobím finančních potíží. Byl to výsledek rozsáhlé modernizace ve flotile lodí. Podle článku v deníku Bergens Tidende došla společnost ke ztrátě 186 milionů norských korun v průběhu prvních šesti měsíců roku 2008. Hurtigruten byla v tom roce největším smolařem na norské burze. Utrpěla čistou ztrátu téměř 56 procent a požádala také norskou vládu, aby společnosti finančně pomohla.
Alespoň jednou v životě se ale musíte na palubu Hurtigruten dostat. Jedině tak poznáte, jak vypadá rozmanité norské pobřeží z hladiny moře. Svou plavbu si můžete naplánovat dopředu a ušetřit tak až 30% z ceny lodního lístku. V roce 2011 představila Hurtigruten nový cenový plán, který zvýhodňuje kratší cesty. Více o Hurtigruten na www.hurtigruten.no.
Chcete se vypravit na plavbu podél norského pobřeží? Napište si o kalkulaci cesty na trajekty@norge.cz nebo vyplňte náš formulář.
Nákupní 1462
252 42 Jesenice, ČR
Tel. : + 420 776 004 659
michal@norge.cz
www.norge.cz